Reklamačný poriadok
Reklamačný poriadok
I. Všeobecné ustanovenia
Tento reklamačný poriadok upravuje postup predávajúceho Ing. Jarmila Vosáhlová s miestom podnikania Bellova Ves 320, 930 52 Bellova Ves, IČO: 40960625, zapísaná v Živnostenskom registri Okresného úradu Dunajská Streda, číslo živnostenského registra: 104-24882, (ďalej len „predávajúci“) a kupujúceho (ďalej len „kupujúci“) pri uplatňovaní práv vyplývajúcich zo zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru zakúpeného na základe kúpnej zmluvy uzatvorenej medzi kupujúcim a predávajúcim na diaľku (ďalej len „kúpna zmluva“) prostredníctvom internetového obchodu na stránke www.babajaja.sk a práva a povinnosti kupujúceho a predávajúceho.
Tento reklamačný poriadok je vydaný v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Občiansky zákonník“), zákonom č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o ochrane spotrebiteľa“), ako aj zákonom č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku), ako aj ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
Tento reklamačný poriadok upravuje spôsob, akým možno uplatniť nároky zo zodpovednosti za vady tovaru zakúpeného u predávajúceho na základe spotrebiteľskej zmluvy. Spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, zamestnania alebo povolania.
Na právne vzťahy uzatvorené medzi predávajúcim na jednej strane a fyzickou osobou, ktorá pri uzatváraní a plnení zmluvy s predávajúcim koná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, alebo právnickou osobou, sa vzťahuje právna úprava zodpovednosti za vady obsiahnutá v zákone č 513/1991 Zb. Obchodnom zákonníku v znení neskorších predpisov.
Kupujúci potvrdzuje odoslaním elektronickej objednávky predávajúcemu, že sa oboznámil s reklamačným poriadkom predávajúceho a bezvýhradne s ním súhlasí. Okamihom odoslania elektronickej objednávky predávajúcemu sa reklamačný poriadok stáva pre kupujúceho záväzným.
Reklamačný poriadok je verejne dostupný na www.babajaja.sk.
II. Poškodená zásielka pri prevzatí prepravnou spoločnosťou
Pokiaľ poškodenú zásielku prevezmete a zistíte poškodenie/úbytok tovaru až po odchode prepravcu, reklamáciu uplatnite najneskôr nasledujúci pracovný deň po dodaní na Vašej pobočke Slovenskej pošty. Budete potrebovať kompletné balenie zásielky, faktúru k tovaru a Váš občiansky preukaz. Pracovník pošty s Vami spíše zápis o škode a protokol o uplatnení nároku na náhradu škody. Následne nám, prosím, oznámte podrobnosti pomocou emailu alebo telefonicky (uveďte číslo nákupného dokladu, čo konkrétne nie je v poriadku a taktiež kontakt priamo na seba). Náš pracovník Vás bude do 24 hodín informovať o ďalšom postupe.
III. Právo kupujúceho na reklamáciu vadného tovaru
Predávajúci zodpovedá za to, že predávaný tovar je bez chýb a má požadovanú kvalitu.
Ak sa predávaný tovar pri prevzatí kupujúcim nezhoduje s kúpnou zmluvou, alebo ak sa u zakúpeného tovaru vyskytne vada, môže kupujúci počas záručnej doby uplatniť u predávajúceho svoje právo zo zodpovednosti za vady tovaru. Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaný tovar pri prevzatí kupujúcim.
Najmä predávajúci zodpovedá kupujúcemu, že v dobe, kedy kupujúci tovar prevzal:
- má tovar vlastnosti, ktoré si strany dojedali, a ak chýba dojednanie, má také vlastnosti, ktoré predávajúci alebo výrobca popísal alebo ktoré kupujúci očakával s ohľadom na povahu tovaru a na základe reklamy predávajúcim vykonanej,
- sa tovar hodí k účelu, ktorý pre jeho použitie predávajúci uvádza alebo ku ktorému sa tovar tohoto druhu obvykle používa,
- tovar zodpovedá akosti alebo prevedeniu dohodnutej vzorky alebo predlohy, ak bola akosť alebo prevedenie určené podľa dohodnutej vzorky alebo predlohy,
- je tovar v zodpovedajúcom množstve alebo hmotnosti a
- tovar vyhovuje požiadavkám právnych predpisov.
V prípade výskytu vady môže kupujúci predávajúcemu predložiť reklamáciu a požadovať:
- ak ide o vadu, ktorú je možné odstrániť:
- bezplatné odstránenie vady tovaru,
- výmenu tovaru za nový tovar,
- ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť:
- primeranú zľavu z kúpnej ceny,
- odstúpiť od zmluvy.
Formulár pre odstúpenie od kúpnej zmluvy a poučenie o uplatnení práva spotrebiteľa na odstúpenie od kúpnej zmluvy nájdete v prílohe vo všeobecných obchodných podmienkach predávajúceho.
Kupujúci má právo odstúpiť od zmluvy,
- ak má tovar vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady,
- ak nemôže tovar riadne užívať pre opakovaný výskyt vady alebo vád po oprave,
- ak nemôže riadne tovar užívať pre väčší počet vád tovaru.
Za vadu nie je možné považovať zmenu vlastnosti tovaru, ktorá vznikla v priebehu záručnej doby v dôsledku opotrebenia alebo nesprávneho používania, nedostatočného alebo nevhodného ošetrovania resp. v dôsledku akéhokoľvek iného nesprávneho zásahu resp. poškodenia kupujúcim alebo treťou osobou.
Právo z vadného plnenia kupujúcemu nepatrí, ak kupujúci pred prevzatím veci vedel, že vec má vadu, alebo ak kupujúci vadu sám spôsobil.
Spotrebiteľ je zodpovedný za akékoľvek zníženie hodnoty tovaru v dôsledku zaobchádzania s ním iným spôsobom, než aký je potrebný na zistenie povahy, vlastností a funkčnosti tovaru.
Pri tovare predávaného za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.
IV. Odstrániteľné vady
Za odstrániteľné vady sa považujú také vady, ak ich odstránením neutrpí vzhľad, funkcia a kvalita výrobkov a oprava môže byť riadne vykonaná v dohodnutej lehote. Kupujúci má právo na to, aby predávajúci bezplatne, bez zbytočného odkladu a riadne uviedol tovar do stavu, ktorý zodpovedá kúpnej zmluve, a to jeho opravou, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.
Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadný tovar za bezvadný, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti
V prípade odstrániteľnej vady má kupujúci právo na výmenu tovaru alebo na odstúpenie od kúpnej zmluvy v prípade, ak:
- reklamácia nebola vybavená do 30tich dní odo dňa jej uplatnenia a nedošlo k inej dohode
- kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie odstrániteľnej chyby po oprave, alebo pre väčší počet odstrániteľných chýb tovar riadne používať.
O opätovné vyskytnutie chyby po oprave ide vtedy, ak sa rovnaká chyba, ktorá bola v záručnej dobe už najmenej dvakrát odstraňovaná, vyskytne opätovne. Väčším počtom chýb trpí tovar vtedy, ak má v dobe uplatnenia reklamácia súčasne minimálne tri odstrániteľné chyby.
V. Neodstrániteľné vady
Za neodstrániteľné vady sa považujú také vady, ktoré nie je možné v dohodnutej dobe bezo zbytku odstrániť a ktoré bránia tomu, aby sa výrobok mohol riadne a dohodnutým spôsobom používať. V tomto prípade je kupujúci oprávnený domáhať sa nápravy jedným z nasledujúcich spôsobov :
- výmenou tovaru za iný bezvadný tovar,
- odstúpením od kúpnej zmluvy,
- ak sa na tovare vyskytne taká neodstrániteľná vada, že nebráni jeho používaniu a kupujúci nepožaduje výmenu tovaru, vzniká mu právo na primeranú zľavu z ceny tovaru
VI. Tovar predávaný za nižšie ceny
Výrobky, ktoré majú vady (vadné nové výrobky alebo výrobky použité), ktoré nebránia tomu, aby sa mohli riadne požívať k určenému účelu, musia byť predávané len za nižšie ceny. Kupujúceho je nutné upozorniť na to, že výrobok má vadu a o akú vadu ide, ak to nie je zrejme už z povahy predaja. Za takéto vady nových alebo použitých výrobkov, kvôli ktorým bola dohodnutá nižšia cena, predávajúci nezodpovedá. Ak sa vyskytne na výrobku predávanom za nižšiu cenu skrytá vada, ktorá bráni z funkčného hľadiska používaniu k danému účelu, má kupujúci právo výrobok reklamovať v súlade s Reklamačným poriadkom. Ak sa na výrobku predávanom za nižšiu cenu vyskytne iná neodstrániteľná vada, ktorá ale nebráni použitiu výrobku k danému účelu, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny výrobku.
U použitých vecí je možné záručnú dobu skrátiť na 12 mesiacov za predpokladu, že sa predávajúci takto s kupujúcim dohodnú. Predávajúci je povinný dĺžku takejto záručnej doby uviesť v doklade o zakúpení veci.
Ak cena tovaru bola znížená z dôvodov výpredaja alebo posezónneho dopredania a ak sa jedná o predaj nového a bezvadného tovaru, zodpovedá predávajúci za vady takto predaného tovaru v plnom rozsahu.
VII. Uplatnenie reklamácie
Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach vyplývajúcich z vadného plnenia. Na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z práv vyplývajúcich mu z vadného plnenia si uplatňuje, je predávajúci povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do troch pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu tovaru, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vrátane odstránenia vady musí vybaviť ihneď, pričom v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr. Vybavenie reklamácie vrátane odstránenia vady však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Márne uplynutie tejto lehoty sa považuje za podstatné porušenie zmluvy a kupujúci má právo od kúpnej zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu tovaru za nový tovar. Za okamih uplatnenia reklamácie sa považuje moment, kedy dôjde prejav vôle kupujúceho (uplatnenie práva z vadného plnenia) predávajúcemu.
Predávajúci písomne informuje kupujúceho o výsledku reklamácie, a to najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
Vzor reklamačného protokolu pre uplatnenie reklamácie:
VIII. Miesto pre uplatnenie reklamácie
Predávajúci je povinný prijať reklamáciu reklamovaného tovaru v mieste podnikania: Ing. Jarmila Vosáhlová, Bellova Ves 320, 930 52 Bellova Ves. Predávajúci je povinný kupujúcemu vydať písomné potvrdenie o tom, kedy kupujúci právo uplatnil, čo je obsahom reklamácie a aký spôsob vybavenia reklamácie kupujúci požaduje, ako aj potvrdenie o dátume a spôsobe vybavenia reklamácie, vrátane potvrdenia o vykonaní opravy a dobe jej trvania, prípadne písomné odôvodnenie zamietnutia reklamácie.
Tovar prosíme zaslať na adresu miesta podnikania predávajúceho: Ing. Jarmila Vosáhlová, Bellova Ves 320, 930 52 Bellova Ves. Predávajúci si vyhradzuje právo nepreberať tovar zaslaný kupujúcim na dobierku. Tovar prosíme vrátiť úplný, nepoškodený, čistý, pokiaľ je to možné v originálnom balení, v stave a hodnote, v akom ste tovar prevzali. V prípade, že vrátený tovar bude nekompletný, poškodený alebo inak znehodnotený, môže predávajúci prípadnú náhradu škody za vrátenie poškodeného tovaru vymáhať osobitne v súlade s § 458 od. 1 zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
Kupujúci je povinný preukázať, že jeho nárok na vybavenie reklamácie je oprávnený, tzn., že okrem vytknutia vád doloží aj miesto, cenu tovaru a dobu zakúpenia tovaru, čo preukáže predajným dokladom, ktorý slúži ako záručný list.
IX. Doba pre uplatnenie reklamácie
Predávajúci zodpovedá za to, že predávaný tovar je pri prevzatí kupujúcim v zhode s kúpnou zmluvou, i za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí tovaru kupujúcim v záručnej dobe. Doba pre uplatnenie reklamácie (záručná doba) je 24 mesiacov a začína plynúť dňom prevzatia tovaru prepravcom. Právo na reklamáciu tovaru kupujúcemu zanikne, ak nebolo uplatnené v záručnej dobe.
Reklamáciu by kupujúci mal uplatniť bez zbytočného odkladu ihneď po zistení vady, aby reklamácia mohla byť správne posúdená a vybavená. Len čo kupujúci zistí vadu na prevzatej veci, je povinný vec uschovať a nepoužívať až do uplatnenia reklamácie, aby sa zabránilo výraznejšiemu poškodeniu veci napr. tak, že z odstrániteľnej vady sa stane vada neodstrániteľná.
Záručnú dobu si nie je možno zamieňať s dobou obvyklej životnosti, tzn. s dobou počas ktorej pri správnom používaní a ošetrovaní môže tovar vydržať, vzhľadom na jeho vlastnosti, daný účel použitia a rozdielnosť v intenzite používania.
Doba od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady až do doby, keď kupujúci po skončení opravy bol povinný tovar prevziať, sa do záručnej doby nepočíta. Ak sa reklamácia vybaví výmenou vadného tovaru za nový, beží doba pre uplatnenie reklamácie znova od okamžiku prevzatia nového tovaru kupujúcim.
Zákazník nemá nárok na automatické vrátenie peňazí za uplatňovanú reklamáciu!
X. Riešenie sporov
V sporoch vzniknutých v rámci reklamačného riadenia rozhoduje súd.
XI. Alternatívne riešenie sporov
Podľa zákona č. 391/2015 Z.z o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov v znení neskorších predpisov má spotrebiteľ právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu, ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva. Spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho (mimosúdneho) riešenia sporu u subjektu alternatívneho riešenia sporov, ak predávajúci na žiadosť podľa predchádzajúcej vety odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania. Týmto nie je dotknutá možnosť spotrebiteľa obrátiť sa na súd.
K mimosúdnemu riešeniu spotrebiteľských sporov z kúpnej zmluvy je príslušná Slovenská obchodná inšpekcia, so sídlom: Prievozská 32, 827 99 Bratislava, IČO: 17 331 927, ktorú je možné za uvedeným účelom kontaktovať na adrese Slovenská obchodná inšpekcia, Ústredný inšpektorát SOI, Odbor medzinárodných vzťahov a alternatívneho riešenia sporov, Prievozská 32, 827 99 Bratislava 27, alebo elektronicky na ars@soi.sk alebo adr@soi.sk. Internetová adresa: https://www.soi.sk/. Platformu pre alternatívne riešenie sporov on-line RSO nachádzajúcu sa na internetovej adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr je možné využiť pri riešení sporov medzi predávajúcim a kupujúcim z kúpnej zmluvy.
Európske spotrebiteľské centrum Slovenská republika, so sídlom Mlynské nivy 44/a, 827 15 Bratislave, internetová adresa: http://esc-sr.sk/ je kontaktným miestom podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 z 21. mája 2013 o riešení spotrebiteľských sporov on-line a o zmene nariadenia (ES) č. 2006/2004 a smernice 2009/22/ES (nariadenie o riešení spotrebiteľských sporov on-line).
Návrh musí obsahovať:
- meno a priezvisko spotrebiteľa, adresu na doručovanie, elektronickú adresu a telefonický kontakt, ak ich má,
- presné označenie predávajúceho,
- úplný a zrozumiteľný opis rozhodujúcich skutočností
- označenie, čoho sa spotrebiteľ domáha,
- dátum, kedy sa spotrebiteľ obrátil na predávajúceho so žiadosťou o nápravu a informáciu, že pokus o vyriešenie sporu priamo s predávajúcim bol bezvýsledný,
- vyhlásenie o tom, že vo veci nebol zaslaný rovnaký návrh inému subjektu alternatívneho riešenia sporov, nerozhodol vo veci súd alebo rozhodcovský súd, vo veci nebola uzavretá dohoda o mediácii ani nebolo vo veci ukončené alternatívne riešenie sporu spôsobom podľa § 20 ods. 1 písm. a) až e).
Návrh možno podať v listinnej podobe alebo ústne do zápisnice. Na podanie návrhu môže kupujúci využiť formulár, ktorého vzor je kupujúcemu k dispozícii v prílohe tohto reklamačného poriadku a taktiež v prílohe obchodných podmienok na stránke predávajúceho alebo ktorý je dostupný na webovej stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie https://www.soi.sk/sk/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov/formular-pre-podanie-navrhu-na-zacatie-ars.soi.
Formulár pre podanie návrhu na začatie ARS
Kupujúci priloží doklady súvisiace s predmetom sporu, ktoré preukazujú skutočnosti uvedené v návrhu.
Tento spôsob riešenia sporov je oprávnený využiť len spotrebiteľ, ktorým sa rozumie fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, zamestnania alebo povolania. Alternatívne riešenie sporov sa týka len sporu medzi spotrebiteľom a predávajúcim, vyplývajúceho zo spotrebiteľskej zmluvy alebo súvisiaceho so spotrebiteľskou zmluvou. Právo na podanie návrhu nemá predávajúci.
Alternatívne riešenie sporov sa netýka sporov, kde hodnota sporu neprevyšuje sumu 20,- EUR. Subjekt alternatívneho riešenia sporov môže od spotrebiteľa požadovať úhradu poplatku za začatie alternatívneho riešenia sporu, avšak maximálne do výšky 5,- EUR vrátane DPH.
XII. Záverečné ustanovenia
Predávajúci si vyhradzuje právo kedykoľvek zmeniť a/alebo doplniť reklamačný poriadok. Zmeny a/alebo doplnky tohto reklamačného poriadku vstupujú do platnosti dňom ich zverejnenia na www.babajaja.sk.
Tento Reklamačný poriadok nadobúda účinnosť dňom: 17.08.2022